top of page

ESIR: Îmbinarea puterilor regionale pentru a reduce diviziunea inovării în UE

Un document de politică publică realizat de Grupul de Experți privind Impactul Economic și Societal al Cercetării și Inovării (ESIR)


Grupul de Experți privind Impactul Economic și Societal al Cercetării și Inovării (ESIR) este dedicat oferirii de consultanță strategică bazată pe dovezi, în scopul creării unor politici de cercetare și inovare care să stimuleze transformări economice și sociale sustenabile în Europa. În acest context, ESIR abordează problema disparităților regionale în domeniul inovării și propune soluții pentru a îmbunătăți coeziunea și competitivitatea în Uniunea Europeană.



Combining Regional Strengths to Narrow the EU Innovation Divide


Inovarea este un proces esențial pentru dezvoltarea unei regiuni - aduce competitivitate economică, creșteri aferente de locuri de muncă și dezvoltare. Cu toate acestea, nu toate regiunile europene facilitează procesele de inovare, pierzând astfel un potențial semnificativ de dezvoltare regională.


Există diferențe substanțiale între regiuni, iar potențialul inovator atrage după sine mai multe resurse, ceea ce duce la concentrarea inovării în anumite zone, în timp ce alte regiuni rămân în urmă. Această situație nu este doar la nivelul Europei; concentrarea inovării este un proces global.


Cum arată performanța în inovare la nivelul UE?

Datele din European Innovation Scoreboard (2024) arată o separație între statele membre, iar datele care se uită la performanța pe regiuni arată o imagine mai clară asupra concentrării inovării la nivel regional (Regional Innovation Scoreboard 2023).




Ce au liderii în inovație și ce ar trebui să avem și noi?

  • Niveluri ridicate de investiții în cercetare-dezvoltare

  • Forță de muncă bine calificată

  • Ecosisteme care favorizează antreprenoriatul


Regiunile României aparțin categoriei inovatorilor emergenți - confruntându-se cu resurse limitate, deficit de infrastructură și sprijin instituțional slab pentru inovație. Cercetările din domeniu arată că există progres spre reducerea acestei diviziuni în materie de inovare, însă au rămas diferențe semnificative în materie de cheltuieli R&D, investiții de capital de risc, cereri de patent și exporturi high-tech.


Ce mai determină rămânerea în urmă a regiunilor?

  • Provocările istorice

  • Procesul decalat de aderare și integrare în UE

  • Sprijin limitat pentru dezvoltarea culturii inovării pentru fondurile de aderare și pre-aderare


Documentul de politică publică mai argumentează că diviziunea în materie de inovare nu este o problemă exclusiv europeană, arătând exemple similare din SUA sau China. De asemenea, inovarea se concentrează în orașe mari și bogate, și acest lucru este valabil chiar și în interiorul SUA. Polii de inovare devin magneți care atrag și mai multe talente și resurse. De asemenea, contează și tipul de tehnologie sau domeniul în care se realizează inovarea, având în vedere că unele sunt mai semnificative din punct de vedere economic. Un exemplu în acest sens este inteligența artificială.


Pentru a răspândi beneficiile socio-economice ale inovării (slujbe noi, creștere economică, dezvoltarea infrastructurii), trebuie întreținute aceste centre de inovare, dar mai ales create conexiuni strânse între diverse huburi de inovare.

Una dintre ideile principale ale acestui articol este că discuțiile privind inovarea la nivel regional trebuie să înceapă de la sprijinirea acestor regiuni pentru a-și realiza potențialul - trebuie combinate punctele tari ale regiunii pentru a crea huburi și apoi a le conecta la huburi de inovare.


Cum construim și sprijinim huburi de inovare noi?

  • Creăm un sistem de măsurare pentru a identifica mai clar regiunile cu potențial inovator - care poate identifica anumite elemente promițătoare și poate identifica blocaje.

  • Identificăm regiunile cu potențial inovator - cele care sunt în concordanță cu prioritățile de tranziție digitală și verde.

  • Identificăm mecanisme prin intermediul cărora aceste regiuni pot răspândi rezultatele socio-economice ale inovării realizate la nivelul lor.

  • Prioritizăm câteva sectoare cu potențial la nivel regional - cu ajutorul unor strategii de specializare inteligentă care se pot transforma în programe de politică publică la nivel regional.

  • Monitorizăm mai concret aplicarea acestor strategii.

  • Creăm mecanisme de stimulare a inovației la nivel regional, nu doar financiare, dar și legate de un cadru legal mai flexibil.


Dar cum identificăm acest potențial regional?

  • Ne uităm la nivel regional ce fel de cercetare/dezvoltare se realizează și identificăm ce alte tehnologii similare ar putea fi produse cu ajutorul acelor abilități și competențe prezente la nivel regional.

  • Corelăm complexitatea tehnologiilor, adică nu putem cere unei regiuni care are potențial în medicina viitorului să investească în tehnologii cuantice.


Cum conectăm aceste huburi odată ce le sprijinim să crească?

Conform analizei, sunt necesare intervenții legate chiar și de modul în care funcționează Uniunea Europeană, fiind necesară instituirea unei noi libertăți fundamentale la nivel european, anume aceea de a lăsa cercetarea, datele, competențele și cunoașterea să circule liber. În esență, trebuie să găsim mecanisme de conectare a regiunilor care se specializează în domenii complementare, cum ar fi exemplul inițiativei universităților europene.

Există deja libertatea de circulație a persoanelor, dar persoanele bine calificate în domenii-cheie aleg să plece în SUA sau în alte jurisdicții. Sunt necesare mecanisme de retenție a talentelor la nivel regional, în paralel cu trezirea interesului tinerilor pentru știință și tehnologie.


Abordarea diviziunii în materie de inovare este esențială pentru creșterea coeziunii și competitivității economice la nivel european. Prin îmbinarea punctelor forte regionale și crearea de huburi de inovare interconectate, putem răspândi beneficiile inovării într-un mod echitabil și eficient. ESIR subliniază necesitatea unor măsuri concrete și bine direcționate pentru a sprijini regiunile emergente, să le conecteze cu centrele de excelență și să le ajute să atingă potențialul maxim. Implementarea acestor strategii va conduce nu doar la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă, ci și la dezvoltarea unei infrastructuri solide și durabile. Pentru ca Europa să devină un lider global în inovare, trebuie să ne asigurăm că fiecare regiune poate contribui și beneficia de acest proces dinamic. Acum, mai mult ca niciodată, este momentul să acționăm colectiv și strategic pentru a construi un viitor prosper pentru toate regiunile europene.


Documentul poate fi consultat și descărcat aici.

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page